لوله‌های پلی اتیلن توانستند به راحتی جایگزین این لوله‌های چدنی و فولادی و سیمانی بشوند و این مشکلات را از بین ببرند. صنایع مختلفی مثل آبرسانی، آبیاری، کشاورزی، گازرسانی، آتش نشانی، و مخابرات و صنعت‌های مرتبط، با این لوله‌ها توانسته اند انتقال مطمئن تر و ایمن تری داشته باشند. احتمال پارگی، پوسیدگی، خوردگی و شکاف‌های دیگر در این لوله‌ها تقریباً صفر است. اما چه طور ممکن است؟

لوله پلی اتیلن چیست؟

قبل از این که ویژگی‌های این لوله‌ها را بررسی کنیم، باید نگاهی به خود پلی اتیلن و جنس آن بیاندازیم. پلی اتیلن نوعی پلاستیک پلیمری به حساب می‌آید که از پلمیریزاسیون گاز بی رنگ اتیلن با فرمول شیمایی C2H4 به دست می‌آید. این پلاستیک قابل بازیافت است و با ذوب و قالب گیری به شکل لوله‌ها و مواد مختلف دیگر در می‌آید.

گوناگونی پلی اتیلن که در دو دسته سبک و سنگین قرار می‌گیرند، موارد استفاده آن را بالاتر می‌برد. پلی اتیلن سنگین که بیشترین مصرف را در بین مشتریان دارد، دارای زنجیره مولکولی فشرده و بدون شاخه است. همین موضوع باعث می‌شود که انعطاف کمی از خودش نشان بدهد، و چگالی بالایی داشته باشد.


مطالب مرتبط:

 

لوله پلی اتیلن | خرید و ویژگی ها

محصولات لوله پلی اتیلن

لوله آبیاری

نوار تیپ

 


 

رنگ لوله پلی اتیلن

رنگ پلی اتیلن خام در حقیقت سفید است، اما با ضافه کردن رنگ دانه‌های مختلف به مواد خام، رنگ‌های مختلف از آن به دست می‌آید. رنگی که برای این لوله به کار می‌رود سیاه است، اما برای تعیین کردن مورد استفاده آن، از خطوط رنگی روی آن استفاده می‌کنند. به عنوان مثال،در گازرسانی دارای خط زرد و در آبرسانی دارای خطوط آبی یا بدون خط و یکدست سیاه است.

 


انواع لوله پلی اتیلن

هر صنعتی با توجه به میزان استفاده و نوع ماده ای که قصد انتقال آن را دارد، می‌تواند از انواع مختلف آنها استفاده کند. به عنوان مثال، صنعت کشاورزی از دو نوع آبیاری یا آبرسانی استفاده می‌کنند. برای حجم بالاتر انتقال آب مانند آتش نشانی که نیاز به سرعت و حجم بالا داریم، این لوله سخت‌تر باید به کار برود.

لوله پلی اتیلن را به اختصار با PE نشان می‌دهند، در دسته مواد گرمانرم‌ قرار می‌گیرد و خاصیت ترموپلاستیک دارد. ویژگی اصلی آنها در طول عمر بالا، مقاومت در برابر شرایط محیطی و فیزیکی و قابل بازیافت بودن آن است.


گریدهای مختلف

لوله‌های پلی اتیلن در سه گرید قرار می‌گیرند. گرید PE63 که دارای ضخامت و وزن زیادی است، معمولاً مقرون به صرفه نیست و جایی به کار نمی‌رود. در گرید PE80، وزن و ضخامت کمتری را شاهد هستیم، و البته قیمتش هم پایین تر است. چگالی در این گرید بیشتر از مدل قبلی است و باعث می‌شود لوله‌ها بتوانند میزان فشار بیشتری را تحمل کنند.

گرید PE100 هم که از بهترین مواد اولیه تولید می‌شود، کمترین وزن و ضخامت را در بین سه گرید دارد. در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید، مقاومت بیشتری از خودش نشان می‌دهد.


دسته بندی لوله پلی اتیلن

براساس نوعی که این لوله‌ها ساخته می‌شوند، دو دسته تک جداره و دوجداره هم داریم. اگر از لوله تک جداره استفاده می‌کنید، باید بدانید که این لوله‌ها نهایتاً 2 تا 40 اتمسفر فشار را تحمل می‌کنند. مناسب شبکه‌های آبرسانی و آبیاری هستند و انعطاف بهتری هم دارند.

لوله‌های دوجداره یا کاروگیت به دلیل افزایش ویژگی‌هایی که دارند، مقاومت بیشتری در مقابل ترک خوردن، ضربه خوردن، تغییرات دمایی و مواد شیمیایی مختلف دارند. تحمل فشار این لوله‌ها بین 6 تا 32 اتمسفر است. با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، مناسب صنعت کشاورزی، انتقال مایعات صنعتی، انتقال آب در فشار بالا و حرکت روی سطوح ناهموار هستند.

تولید محتوای پارس زانوس | تولید کننده انواع لوله پلی اتیلن